AVmotional: Focus on Japan

Scris pe 27.05.2007 de Cypher

Toti ne-am intrebat la un moment dat ce face un eveniment mai bun ca altul. Iar cum majoritatea cititorilor acestui site se scalda in aceeasi ciorba muzicala alternativa, raspunsul vine instinctiv: muzica! "Ma duc pentru ca mixeaza X ", "trebuie sa-l prind pe ala", "baga muzica genial" sunt fraze deja familiare. Adevarul insa e un pic diferit - la urma urmei, toti iesim ca sa ne distram, iar pentru asta nu este suficienta muzica buna, desi aceasta reprezinta elementul crucial. Tocmai de aceea, cel de-al cincilea eveniment petrecut sub marca AVmotional mi-a lasat in mod surprinzator impresii dulci-amare.

"Focus on Japan" a fost tema happening-ului de pe 26 mai, de la Fratelli Studios, cu un guest-star suficient de cunoscut pentru a aduce multe bisericute si subculturi sub acelasi acoperis: DJ Krush. Nestiind prea multe despre locatie, am aparut la miez de noapte, pus pe party. Primul soc - o coada ce m-a facut sa ma uit deasupra intrarii cautand panoul cu "Alimentara". Dupa o asteptare de 10 minute, am iesit din mainile unor bodyguarzi prea zelosi si am intrat in fosta hala industriala, transformata in club si plina ochi. Socul 2 - o temperatura ce sarea binisor de 30 de grade, transformand instantaneu multimea intr-o masa forfotitoare uda-lipicioasa de care era imposibil sa scapi. Programul serii incepea cu Mirrorball - proiectii de videoclipuri japoneze, menite sa introduca publicul in atmosfera - am recunoscut Boom Boom Satellites si Hifana. Din pacate, contrastul intre ceea ce se petrecea pe ecran si balcanismul din sala nu putea fi mai mare, dar despre asta putin mai incolo.

Cateva impresii schimbate, cateva maini umede stranse si temperatura m-a indemnat rapid catre bar. Socul nr. 3 - cu exceptia unor shoturi branduite, preturile incepeau de la 10 lei si urcau pana undeva in stratosfera. Stanga-imprejur si am revenit la pupitrul unde cel mai polivalent DJ de la noi, Gojira, fermeca (vrajea?) multimea cu ambient-uri si experimentalisme, impreuna cu Vali Chincisan. Un set bun, primit cum se cuvine, mai putin momentul penibil in care lumea a inceput sa urle si sa ridice maini in aer pe "Roygbiv" de la Boards Of Canada - mi-a adus aminte de ideile unui prieten privind pogo-ul pe downtempo. Gojira termina triumfal cu o varianta cantata la pian a ultracunoscutei Windowlicker si in mijlocul ovatiilor ii face loc oaspetelui din est.

DJ Krush - un nume foarte familiar pentru multi dintre noi, ce am crescut cu piesele lui intr-o perioada in care mp3-ul de-abia incepea sa devina o alternativa si cd-urile trimise prin posta sau schimbul de harduri erau norma. Meiso, Kakusei, Zen sau mult-ascultatul mixtape Code 4109 ne-au gadilat urechile in timpul unor ani hotaratori, asadar nu e surprinzator ca la aparitia sa pe scena reactia publicului a fost pe masura. Urmatoarea ora si jumatate avea sa ne poarte de la downtempo catre ritmuri de hip-hop pentru a termina cu drum'n bass, cu un fundal vizual furnizat de Kotki. A descrie setul sau e inutil, omul a creat pura magie cu doua platane si un sampler, o magie distinct japoneza si cat se poate de live. Folosindu-ma de vechiul citat "Talking about music is like dancing about architecture" va indemn sa suflati praful de pe vechile cd-uri ale maestrului.

Nemaisuportand combinatia ucigatoare de fum de tigara si temperaturi tropicale, am iesit la aer, fapt ce mi-a provocat cea de-a patra si ultima surpriza. Energia publicului disparea brusc la 10 m de scena, fiind inlocuita de blazare si priviri ciudate la "japonezu' ala dubios", dupa cum am auzit in trecere. Ah, da, publicul - daca jumatate erau alternativii si rapperii nostri cei de toate zilele, cealalta jumatate era compusa din clientii obisnuiti ai locului. Fete cu tocuri si paiete, baieti cu tocuri si paiete, in principiu oameni care consuma mult fixativ si nu prea merg cu tramvaiul. Si nici nu prea asculta DJ Krush. Altfel spus, o impartire egala intre iubitori si consumatori de muzica, ceea ce explica starea de amorteala din spatele clubului, alaturi de o sonorizare ce nu razbatea prea departe. Strecurandu-ma printre "beautiful people" am ajuns la aer iar 5 minute mai tarziu, suvoiul de lume ce se scurgea din hala mi-a confirmat sfarsitul setului lui Hideaki Ishi. Acesta a fost urmat de brasoveanul Nemo, a carui muzica m-a impresionat placut cu alte ocazii, insa gandul de a reveni in cuptorul trendy denumit Fratelli m-a condus rapid catre un taxi.

Desi invitatul serii a justificat pretul biletului (nu si preturile de la bar!), locatia a fost aleasa cum nu se poate mai prost. Din pacate, asta se datoreaza si din cauza unui gol in ceea ce priveste locatiile intre 600 si 3-4000 de oameni in Bucuresti, gol pe care nu-l vad umplut prea curand. Ceea ce mi-a adus insa aminte acest eveniment este ca in continuare mandra noastra capitala (si probabil tara) nu merita un asemenea act. Nu exista publicul necesar pentru a sustine un nume precum Krush, fara a face niste compromisuri nedorite. A meritat pretul biletului? Da. Ar fi fost mai bun un eveniment de dimensiuni mai mici, in alta locatie si cu alt invitat? Fara indoiala. De aceea acest eveniment reprezinta o rascruce pentru AVmotional, a carui directie si concept au pierdut din coerenta, cel putin pentru acest gaijin. Sayonara!

Fotografiile apartin lui Sharky si AVmotional.

18.08.2010

Tineretului-Arizona,11 august, in jur de ora 15:00, Street Heroes se lasa asteptat. Inainte cu o zi de inceperea festivalului, voluntarii au venit sa monteze standurile cu bauturi, [citeste]