AVmotional 02

Scris pe 30.05.2005 de DJ Strike

A doua editie a evenimentului dedicat fuziunii audio-video – AVmotional – s-a desfasurat la Cluj în zilele de 28 si 29 mai, aflându-se, alaturi de alte proiecte îndraznete precum aniMOTION sau Let's go digital!, sub umbrela TIFF (Transilvania International Film Festival). Locul de desfasurare avea sa fie aceeasi Casa Tranzit – o veche sinagoga dezafectata ce poarta si astazi însemnele evreiesti – despre care va vorbeam la Alert 7'. Îsi confirmasera prezenta nume sonore ale scenei electronice autohtone, ca Makunouchi Bento sau Gojira & Kosak, precum si invitati din afara tarii, ca Mlada Fronta din Franta sau bulgarii Bluba Lu. Ochiul curios astepta proiectiile artistilor vizuali Agnes Lukacs, Dilmana, Bogdan Marcu, Nita Mocanu si altii...

Din pacate, promovarea a fost destul de slaba la nivel stradal, afisele gasindu-se doar în complexul studentesc Observator si la Cinema Republica. De asemenea, daca pe site-ul oficial si pe cel al site-urilor partenere startul se dadea la ora 18:00, programul oficial al TIFF îl anunta la 21:00. Poate si astfel se explica publicul putin numeros...

Ziua 1 – Sâmbata 28.05.2005

Intrarea în Casa Tranzit se face din strada Baritiu, în capatul unei curti ce adaposteste locuintele сâtorva familii destul de sarace, fara nici cel mai elementar simt al igienei. Dupa un mic slalom printre tomberoanele revarsate în gramezi de gunoaie, gasim si intrarea... Show-ul nu începuse înca: înautru se faceau probe de sunet, iar afara lumea povestea la un pahar de bere Ursus (sponsor al evenimentului) servita direct de la sursa.

În jurul orei 18:30 se suna gongul, cu un prim experiment fonic din partea lui SelfMadeMusic. Aradeanul nu era deloc strain locului, însa setul s-a dovedit a fi mai putin închegat decât cel prezentat anterior la Alert 7'. Pe ecranul din spate îl acompania Bogdan Marcu, ale carui colaje religios orientate puteau fi întelese ca adevarate blasfemii, socând asistenta.

Electroclown aduce mai mult ritm si ceva mai multa armonie. Boxele vibreaza de pasaje decupate din arii clasice, în timp ce Agnes ne demonstreaza, printre altele, cum danseaza "ala negru de respira greu" din Star Wars. Atmosfera devine ceva mai tensionata... Multa lume paraseste incinta, preferând sa stea la o bere pe pajistea de afara, când în laboratorul de experimente sonore îsi fac intrarea doctorii de la Ovekk Finn. Daca v-ati întrebat vreodata ce fel de muzica asculta electronii metalelor, probabil ca ungurii v-au dat un raspuns pe masura.

Fara îndoiala atractia principala a acelei seri, Mlada Fronta apareau în formula: Remy – mixing board, Antonie – sampler si percutie si Eric – sunetist. Un show plin de dinamism, mult mai melodios decât precedentele. Proiectii clare, curate, prezentau universul industrial static (constructii metalice din inox, hale dezafectate), dar si dinamic (centrale eoliene)... Lumânarile ce aveau sa-l încadreze pe Antonie spre final au condus si mai mult la realizarea unei atmosfere degajate si a unei reale chimii între public si cei aflati pe scena – fapt evidentiat si prin ploaia de aplauze cazuta atât la final, cât si pe parcursul reprezentatiei. Show-ul avea sa se încheie în acordurile lui Victor Popescu de la Brazda lui Novac si proiectiile puse la cale de simpatica Dilmana.

Din line-up-ul anuntat au lipsit cei doi bulgari de la Bluba Lu... Tare mi-as fi dorit sa-i vad si mai ales sa-i ascult, întrucât sunt printre putinii artisti producatori de trip-hop din Balcani. Ulterior aveam sa aflu ca duminica nu îi voi putea vedea nici pe Gojira & Kosak.

Trebuie spus ca lipsa unui workshop, a unor discutii si explicatii asupra evenimentului sau reprezentatiilor au pus publicul într-o ipostaza destul de ciudata. Foarte putini stiau ce înseamna muzica experimentala, noise sau gabba si de ce au venit sa asculte zgomote de arc electric produse prin atingerea unei cutii metalice cu o bobina. Iar acest lucru s-a simtit si mai puternic urmatoare zi...

Ziua 2 – Duminica 29.05.2005

Ajungem cu o oarecare întârziere fata de ora anuntata, sarim din nou peste gunoaiele de la intrare, aterizam în curtea vizibil mai pustie decât în ajun, ca sa constatam ca, de fapt, nu întârziasem deloc – începea abia în jurul orei opt. Din nefericire pentru organizatori, ecranul francezilor disparuse odata cu plecarea acestora, proiectiile urmând a fi realizate pe pânza.

Dyslex ne sperie nitel când îsi începe numarul revarsându-si furia asupra unui fierastrau lung de vreo 2 metri, conectat cu ajutorul unor sensori la un laptop. Probabil cel mai experimental experiment din cadrul evenimentului, cazut rapid în capcana monotoniei. Aradeanul repeta la infinit aceleasi distors-uri si efecte, fapt ce a determinat spectatorii sa paraseasca sala si sa-si continue sueta afara, la bere.

Luam o pauza, mai sorbim din pahar, remarcam câteva figuri cunoscute: Matei Branea – creatorul lui Omulan, Tudor Giurgiu – directorul festivalului TIFF... Desi în unele zone ale curtii se raspândise putoare acuta, lumea se simtea mai bine decât înauntru...

Un evenimet adiacent a fost lansarea fanzinului "Mecha Revolution", produs de site-ul manga.ro, cu scopul dezvoltarii curentului manga si a proiectelor initiate de Manga Romania alaturi de artistii participanti. Continutul acestuia s-a ridicat calitativ peste anteriorul produs, "Manga Inc Vol I", prin povesti ceva mai bine gândite si desene ce dovedeau o mai mare acuratete.

Prinsi între paginile fazinului si degustarea kebabului de la fast food din vecini, am ratat momentul sustinut de Audionesimtire. Ajungem însa la timp pentru a-i vedea la treaba pe Waka X si Qewza, componenti ai cunoscutului duo timisorean Makunouchi Bento. Sound-uri interesante, antrenante, exotice pe alocuri, sustinute cu beat-urile produse de Waka X pe sampler. Partea de vizual (Tarus) accentua ideea unui set ritmat prin proiectarea diferitor scene cu dansatoare din buric.

Monotonia neamtului Krach ne-a pregatit oarecum pentru intrarea lui FM Zombiemaus, care, dorind probabil sa socheze prin prezenta, si-a dezvelit bustul însemnat cu numele celor 7 pacate capitale. Spre dezamagirea mea însa, austriacul de origine româna a prestat destul de împrastiat, interventiile vocale n-au fost foarte bine alese, iar ideea ilustrarii vizuale a celor 7 pacate putea fi mult mai bine pusa în practica...

Iata si câteva pareri din culise adunate despre cele întamplate...

Dilmana (artist vizual) :
M-am simtit minunat si îmi pare rau ca publicul a fost... cum a fost – putin. E bine ce s-a întâmplat. În România înca nu exista fuziune între muzica si visual, iar copii de la AVM încearca sa ajunga aici. Mlada Fronta, de exemplu, sunt exact genul de band în care muzica e la fel de importanta ca si visualul. Bluba Lu, bulgarii, fac acelasi lucru. Exista unul sau doi în grup însarcinati cu partea visuala, dar sunt bagati si în povestea cu muzica. La AVmotional 02 muzicienii erau foarte interesati de ce fel de imagini o sa fie.

Mihaela Kavdanska (organizator / artist vizual):
Nu am decât sa ma super-bucur de colaborarea cu RoKolectiv si ca evenimentul a iesit super-bine într-un spatiu foarte potrivit, fara probleme tehnice. De s-ar fi adunat la un loc publicul primului AVmotional cu parte de performance de la al doilea, ar fi iesit ceva inedit. Daca e vorba de artisti si performance-uri, e foarte aproape de ce ne-am dorit noi sa fie, având în vedere ca nici de aceasta data n-am putut sa-i platim pe artistii ce si-au dat silinta si au lucrat, unii dintre ei special pentru acest event. Ma bucur ca cei mai multi au înteles corect cerinta noastra pentru demo de audio/video project, trimitându-ne idei si proiecte. Într-o tara atât de putin preocupata de relatia audio/video mi se pare normal sa stim si noi cu ce proiecte organizam festivalul. Altii însa au interpretat gresit, ca prin a face "open call" la asemenea proiecte, am pune la îndoiala calitatea lor artistica. Faza cu demo-urile mi se pare foarte importanta de subliniat. As dori sa se înteleaga ca AVmotional îl facem împreuna cu totii si ca, deocamdata, nu avem de câstigat decât în plan artistic. Poate ca mai deschidem niste drumuri.

Am parasit locatia în jurul orei 11, când Methalic Corpses îsi începusera în forta activitatea. Daca-mi permiteti o figura de stil, pânza îsi vindeca frica prin proiectiile asigurate de groaza.ro...

Experienta traita la AVmotional 02 nu poate fi redata pe deplin în cuvinte, fiindca manifestari de genul acestora încearca sa atinga în fiecare diferite laturi si sentimente. Daca în cadrul atelierului de vineri, 3 iunie, DuBase si Leizaboy creau coloana sonora pentru un film mut rusesc, la AVmotional situatia s-a inversat, VJ-ul fiind cel nevoit sa exprime trairile si senzatiile inspirate de muzica.

În cadrul Workshop-ului cu numarul 2 organizat de TMBase, Michi de la Suie Paparude încerca sa explice conditia producatorului live. Aceasta problema ar fi trebuit dezbatuta si aici, unde foarte putini întelegeau munca unui om ascuns dupa laptop... care, din când în când, da click pe mouse. Suntem obisnuiti cu aprecierea valorii artistului prin prisma tehnicii de interpretare, prin gradul de improvizatie de care da dovada. Prezenta statica a unei persoane în spatele unui aparat n-a reusit sa transmita foarte multe, acea relatie formata în cadrul unor concerte lipsind aproape cu desavârsire aici.

În final, nu fara anumit regret, îmi vine în minte replica lui Steeve Cogan din filmul 24 Hour Party People: "Jazz is the last refuge of the untalented. [...] Musicians enjoy themselves more than anyone listening to them does"... Si cred ca acest citat, adaptat la împrejurari, se aplica de minune câtorva muzicieni invitati.

AVmotional: Focus on Japan

27.05.2007

Toti ne-am intrebat la un moment dat ce face un eveniment mai bun ca altul. Iar cum majoritatea cititorilor acestui site se scalda in aceeasi ciorba muzicala alternativa, raspunsul vine [citeste]